مشخصات این فایل
عنوان: آشنایی با اجزای سیستم های گاز سوز
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 31
این مقاله درمورد آشنایی با اجزای سیستم های گاز سوز می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله آشنایی با اجزای سیستم های گاز سوز می خوانید :
رگولاتور دومرحلهای:
• رگولاتور CNGمیتواند یک رگولاتور دومرحلهای نیز باشد که در مرحله اول فشار حدوداً به psi 100 میرسد و کاهش فشار به اندازهای است که سوخت میتواند از میکسر عبور کند و وارد منیفولد ورودی شود. در مرحله دوم تغییرات فشار به مقدار سوختی که تزریق میشود بستگی دارد. در این مرحله از شیرهای کنترلی استفاده میشود. دو نوع رگولاتور دومرحلهای وجود دارد که عبارتند از: رگولاتور پیستونی و رگولاتور دیافراگمی. رگولاتور پیستونی کنترل بهتری روی فشار خروجی که متفاوت با فشار سیلندر است، دارد. در مرحله دوم میزان کنترل فشار بهصورت مختصر میباشد. رگولاتورهای دومرحلهای دارای گرمکننده، حسگر دما و شیر سولونوئیدی هستند که همراه یک فیلتر به ورودی رگولاتور متصل شدهاند و در هر مرحله هم یک شیر ایمنی به رگولاتور متصل است.
دو رگولاتور به صورت جداگانه:
• در این وضعیت از دو رگولاتور به نامهای رگولاتور فشاربالا و رگولاتور فشارپایین استفاده میکنند. رگولاتور فشاربالا، گاز را از فشار مخزن به psi170 رسانده و برای سیستمهایی با دبی جریان و راندمان گرمایی بالا مورد استفاده قرار میگیرد. این رگولاتور بعد از کاهش فشار، سوخت CNG را به درون لولههای مسی فشار پایین منتقل میکند. نصب این رگولاتور بسیار آسان است.
• رگولاتور فشارپایین، یک رگولاتور دومرحلهای است که فشار گاز را از مقدار آن در خروجی رگولاتور فشاربالا به حدود psi 22 /0 یا 6 اینچ آب کاهش میدهد.
شکل بالا نمونه ای از رگلاتور های دو مرحله ای را نشان می دهد . در این نوع رگلاتور فشار گاز از 200 بار به فشاری حدود 2/1 بار تا 2 بار کاهش می یابد .
شکل بالا نمونه ای از رگلاتور های تک مرحله ای را نشان می دهد . که فقط در یک مرحله فشار گاز از فشار 200 بار شکسته شده و خروجی آن حدود 7 تا 9 بار است .
6- موتور پله ای
موتور پلهای: در کیتهای گازسوز نسل دوم، برای کنترل جریان ورودی به موتور، از موتور پلهای یا استوپرموتور استفاده میشود. موتور پلهای، نوعی موتور الکتریکی است که بر حسب سیگنال دریافتی از ECU گاز، حرکت کرده و به میزان لازم شیر موجود در مسیر سوخت CNG را باز میکند. از آنجا که این موتور میتواند شیر را بین صفر (حالت کاملاً بسته) تا حدود 160 واحد (حالت کاملاً باز) تغییر دهد، به آن موتور پلهای میگویند.
7– میکسر
برای ایجاد احتراق به مخلوط سوخت و هوا احتیاج است .برای اختلاط هوا وسوخت در موتورهای کاربراتوری تبدیل شده می توان از خود ونتوری کاربراتور یا یک ونتوری جداگانه استفاده کرد . در روش دیگری از تبدیل از قطعه ای به نام میکسر استفاده می شود .
در این قطعه ؛ گاز با هوا مخلوط شده و به عنوان سوخت مورد نیاز وارد موتور می شود
هنگام ورود هوا به داخل میکسر با افزایش سرعت هوا فشار آن کاهش یافته و نوعی خلأ نسبی ایجاد می شود که باعث مکش گاز به داخل میکسر میشود .
-انژکتور های گاز
انژکتور گاز: انژکتور گاز یکی از عملگرهای سیستم است که وظیفه پاشش گاز به میزان لازم به درون هوای ورودی به سیلندرهای موتور را بر عهده دارد. این انژکتورها، به کمک جریان الکتریکی کار کرده و فرمان خود را در قالب یک سیگنال از ECU دریافت میکنند. در نسل چهار، برای هر سیلندر از یک انژکتور استفاده میشود که به صورت نوبتی، گاز را پشت سوپاپ گاز پاشش میکنند.
9 - کلید تبدیل سوخت
کلید انتخاب سوخت: کلید تبدیل به کار رفته در سیستمهای گازسوز، در حالت کلی وظایف زیر را بر عهده دارند:
تبدیل حالت سوخت بنزین به گاز و بالعکس
نمایش مقدار گاز موجود در مخزن گاز
Buzzer اعلام ایراد هنگام تبدیل سوخت بنزین به گاز
10 – پیش انداز جرقه
ادوانسر (TAP)7: با توجه به اینکه ماهیت سوخت CNG بهگونهای است که نسبت به بنزین احتراق کندتری دارد، در خودروهای دوگانهسوز در حالتی که راننده سوخت گاز را انتخاب میکند، باید سیستم جرقه، ادوانس شود. به این منظور، از قطعهای الکترونیکی استفاده میشود که آدوانسر نامیده میشود. این قطعه، میتواند یا به صورت مجزا در کیت گاز وجود داشته باشد و یا در داخل ECU کار گذاشته شود. این قطعه، فرمان خود را از حسگر دور موتور دریافت میکند.
11 – شبیه ساز انژکتور یا امولاتور
شبیهساز الکترونیکی:
(Emulator)
• در خودروهای دوسوختهای که مجهز به واحد کنترل مرکزی بنزین هستند بههنگام استفاده از سوخت گاز، ECU بنزین از کار نمیافتد، ولی در حالتیکه از بنزین استفاده میشود تمام تجهیزات مربوط به گاز از جمله قسمتهای الکترونیکی آن از مدار خارج میشوند.
• از بحث فوق نتیجه میگیریم که برای کارکردن درحالت گاز میبایست از وسیلهای برای اصلاح و قطع سیگنالهای فرستاده شده از ECU بنزین استفاده شود. شبیهساز وسیلهای است که مشکلات فوق را حل میکند. این قطعه در زمان استفاده از سوخت گاز، عملکرد اجزاء الکترونیکی را اصلاح میکند. هنگامیکه سوخت موتور به گاز تغییر میکند، برخی از اجزاء مانند انژکتورها که بهطور خاص برای کار با بنزین طراحی شدهاند، دیگر
قابل استفاده نخواهند بود. اینگونه وسایل در این هنگام، عملکرد غیرمعمولی داشته یا باعث ایجاد سیگنالهای نامناسبی در سیستم کنترل میشود. شبیهساز انژکتور شرایط را برای ECU، مشابه با شرایط کارکرد با بنزین، شبیهسازی میکند. یک نمونه شبیهساز در شکل نشان داده شدهاست. این قسمت به دو منظور زیر مورد استفاده قرار میگیرد:
• باعث قطعشدن سیگنالهای فرستاده شده ازECU بنزین برای انژکتورها میشود و درنتیجه باعث بسته ماندن آنها در هنگام کار با گاز میشود.
• اگر در هنگام کارکردنECU بنزین، قسمتی از مدار باز باشد (انژکتورها عمل نکنند) درECU بنزین کد خطا تولید میشود. برای جلوگیری از این مشکل از شبیهساز استفاده میگردد.
• در داخل شبیهساز از یک مقاومت الکتریکی استفاده شدهاست که مشابه با مقاومتهای موجود در انژکتورهای بنزین میباشد و درحقیقت یک حالت غیرواقعی از عملکرد برای انژکتورها ایجاد میکند که باعث میشود ECU بنزین احساس کند که دستورات آن در حال اجرا شدن است.
بخشی از فهرست مطالب مقاله آشنایی با اجزای سیستم های گاز سوز
انواع گاز های طبیعی
2 – گاز مایع ( LPG ) Liquefied Petroleum Gas
3 – گاز طبیعی فشرده ( CNG ) Compressed Natural Gas
مزایای گاز طبیعی فشرده CNG
تاریخچه استفاده از گاز طبیعی در جهان و ایران
آشنایی با انواع کیت های گازسوز CNG
1 – کیت های نسل اول ( Open Loop )
محل قرار گیری قطعات در خودرو در کیت های نسل اول برای خودروهای کاربراتوری
محل قرار گیری قطعات در خودروی انژکتوری در کیت های نسل اول
2 – کیت های گازسوز نسل دوم ( Closed Loop )
تشریح عملکرد کیت های نسل دوم ( Closed Loop )
شکل شماتیک کیت نسل دوم با سیستم مدار بسته
3 – کیت های نسل سوم (sequential )
اجزای کیت های گاز سوزCNG :
مخازن CNG-II
لوله ها
رگولاتور سهمرحلهای:
نمای شماتیک از مراحل سه گانه کاهش فشار در رگلاتور های CNG سه مرحله ای
مرحله ی سوم
رگولاتور دومرحلهای:
دو رگولاتور به صورت جداگانه:
6- موتور پله ای
شبیه ساز انژکتور یا امولاتور
دانلود مقاله آشنایی با اجزای سیستم های گاز سوز